Nenechte si ujít příležitost ušetřit se svým penzijním spořením na daních. Kdy vzniká nárok na daňovou úsporu a jak si ji dodatečně zajistit? Nebo vás zajímá, jak je to s daňovým potvrzením? Připravili jsme pro vás jednoduchý návod.
Kdy vzniká nárok na daňovou úsporu?
-
Od roku 2024 je možné si od základu daně odečíst až 48 000 Kč ročně a ušetřit tak na daních až 7 200 Kč za rok. Tento celkový úhrn platí společně pro příspěvky zaplacené na penzijní připojištění, doplňkové penzijní spoření, penzijní pojištění, pojištění dlouhodobé péče, dlouhodobý investiční produkt DIP (souhrnně produkty spoření na stáří) a soukromé životní pojištění.
-
Do daňového odpočtu se v rámci penzijního spoření započítává ta část měsíčního příspěvku klienta, která přesahuje výši, od které náleží maximální státní příspěvek. V souvislosti s legislativními změnami platí, že od 1. 7. 2024 se do daňového odpočtu počítá část klientských příspěvků převyšující 1 700 Kč. Do 30. 6. 2024 se započítávala část vkladů nad 1 000 Kč.
-
Klienti, kterým byl přiznaný starobní důchod, mají možnost od 1. 7. 2024 odečíst od základu daně celou částku, kterou si měsíčně spoří na svoje penzijní spoření, a to za rok až do výše 48 000 Kč. Spoření se tedy vyplatí i pracujícím důchodcům.
-
Nejvyšší daňové úspory s penzijním spořením podle nových podmínek dosáhnete při pravidelném spoření částky 5 700 Kč měsíčně.
-
Pokud spoříte měsíčně částku nižší, můžete si jednorázovým vkladem (daňový doplatek) doplatit příslušnou částku pro snížení daňového základu nejpozději do 15. 12. 2024. Výši daňového doplatku naleznete na Klientském portále.
-
Pro započtení daňového doplatku, případně předplatného pro získání maximálního daňového odpočtu 48 000 Kč, je třeba mít sjednanou službu Daňový servis.
Aktuální výši daňového doplatku potřebného pro nejvyšší daňovou úsporu najdete na Klientském portále (v detailu smlouvy v sekci Služby – Daňový servis). |
Daňový doplatek uhraďte nejpozději do 15. 12. 2024. Budete mít tak jistotu, že vaše platba bude jako doplatek do daní v pořádku zaúčtována. |
Předplatné a daňové odpočty
-
Pokud máte na penzijním účtu předplatné, můžete se rozhodnout, jestli ho chcete ponechat, využít zcela, nebo částečně ke snížení daňového základu.
-
Daňový základ si můžete snížit maximálně o 48 000 Kč ročně o příspěvky zaplacené na penzijní připojištění, doplňkové penzijní spoření, penzijní pojištění, pojištění dlouhodobé péče, dlouhodobý investiční produkt (DIP) a soukromé životní pojištění.
-
Pokud chcete předplatné uplatnit a zahrnout do výpočtu daňového doplatku, sjednejte si jednu z následujících služeb.
DAŇOVÝ SERVIS je služba, díky které se vám vždy celé předplatné nebo mimořádný vklad na penzijním spoření započítá do daňového doplatku pro získání maximální daňové úspory 48 000 Kč ročně. Sjednání této služby platí pro aktuální i všechny další roky až do odvolání klientem. Službu Daňový servis si můžete jednoduše aktivovat například na www.klientskyportal.cz, případně nás kontaktujte.
Nechcete využít maximálního odpočtu z penzijního spoření, protože máte nárok na snížení základu daně i z jiných produktů spoření na stáří a životního pojištění?
Sjednejte si službu Daňová optimalizace a určete si, jakou částku chcete z penzijního spoření uplatnit do daňového odpočtu za letošní rok. Tato služba nahrazuje Daňový servis, který započítává vždy pouze celé předplatné a mimořádný vklad pro získání maximálního daňového odpočtu 48 000 Kč ročně. Služba Daňová optimalizace umožňuje započítat pouze část předplatného a vkladů na penzijním spoření. Službu je možné sjednat pouze telefonicky na naší klientské lince 261 149 111 nebo e-mailem na info@generalipenze.cz.
Nejčastější otázky k doplatku do daní
Odpověď: V souvislosti s legislativními změnami platí, že od 1. 7. 2024 se do daňového odpočtu počítá část klientských příspěvků na penzijní spoření převyšující 1 700 Kč. Do 30. 6. 2024 se započítávala část vkladů nad 1 000 Kč.
Odpověď: Aktuální výši daňového doplatku pro získání maximálního daňového odpočtu naleznete na www.klientskyportal.cz (v detailu smlouvy v sekci Služby – Daňový servis).
Odpověď: Není. Je možné doplatit celou částku nebo pouze část doporučeného doplatku, kterou naleznete na www.klientskyportal.cz v detailu smlouvy v sekci Služby (Daňový servis). V takovém případě nicméně nezískáte maximální daňovou úsporu, ale jen její část.
Kalkulačka umožňuje do výpočtu doplatku zahrnout i nároky z ostatních produktů, se kterými se maximální částka snížení daňového základu 48 000 Kč sčítá. Jedná se o penzijní pojištění, soukromé životní pojištění, dlouhodobý investiční produkt DIP a pojištění dlouhodobé péče.
Do daňového odpočtu chci uplatnit pouze část vkladů z penzijního spoření. Jak mám postupovat?
Odpověď: V Klientském portálu v detailu smlouvy v sekci Služby – Daňový servis najdete kalkulačku daňového doplatku. Kalkulačka umožňuje ve výpočtu daňového doplatku na penzijní spoření zohlednit i nároky na snížení daňového základu z jiných produktů. Výsledná částka je doporučený doplatek na penzijní spoření, který zohledňuje i ostatní produkty.
Kontaktujte nás, prosím, na klientské lince 261 149 111 nebo e-mailem na info@generalipenze.cz, kde vám zajistíme sjednání služby Daňová optimalizace dle vašich potřeb.
Odpověď: Daňový servis je služba, díky které vám předplatné nebo mimořádný vklad započítáme jako doplatek k možnému snížení daňového základu. Pokud tato služba není sjednána, mimořádný vklad (daňový doplatek) se započítá do předplatného na další období.
Pro sjednání/zrušení Daňového servisu máte několik možností:
- On-line na www.klientskyportal.cz v detailu smlouvy (Detail smlouvy – Aktuální nastavení smlouvy – Daňový servis).
- Písemně na korespondenční adrese penzijní společnosti nebo e-mailem na info@generalipenze.cz.
- Telefonicky na 261 149 111 (Po–Pá od 8 do 18 hod).
Odpověď: Služba nahrazuje Daňový servis a platí pouze pro daný rok. Služba Daňová optimalizace umožňuje započítat pouze část předplatného a vkladů na penzijním spoření. Daňová optimalizace je vhodná především pro klienty, kteří chtějí uplatňovat nárok na snížení daňového základu v kombinaci i s ostatními produkty (soukromé životní pojištění, penzijní pojištění, pojištění dlouhodobé péče, dlouhodobý investiční produkt DIP). Službu je možné sjednat pouze telefonicky na naší klientské lince 261 149 111 nebo e-mailem na info@generalipenze.cz.
Odpověď:
Daňový servis je služba, díky které vám vždy celé předplatné nebo mimořádný vklad na penzijním spoření započítáme do daňového doplatku, abychom vám zajistili maximální snížení základu pro výpočet daně, a to 48 000 Kč ročně. Sjednání této služby platí pro aktuální i všechny další roky až do odvolání.
Dle služby Daňová optimalizace zaúčtujeme pouze část předplatného nebo mimořádného vkladu na penzijním spoření do daňového doplatku. Sjednává se vždy na daný rok a automaticky se neopakuje. Službu Daňová optimalizace si můžete sjednat pouze na naší klientské lince nebo e-mailem na info@generalipenze.cz.
Odpověď: Tato služba je zcela ZDARMA. Je sjednána na dobu neurčitou a lze ji kdykoliv zrušit.
Odpověď: Bohužel, sjednání Daňového servisu na dobu určitou není možné. Na dobu určitou si ale můžete sjednat Daňovou optimalizaci a to buď e-mailem info@generalipenze.cz nebo telefonicky na 261 149 111 (Po–Pá od 8 do 18 hod).
Odpověď: Zpětné zrušení Daňového servisu možné je, ale vždy pouze na základě zaslání čestného prohlášení, že nedošlo k uplatnění daňového odpočtu za konkrétní roky. Čestné prohlášení musí být vždy podepsáno, musí obsahovat rok, za který chcete službu zrušit (případně roky) a žádost o rozúčtování plateb do předplatného a zrušení Daňového servisu. Může být zasláno poštou i jako podepsaná příloha na e-mail info@generalipenze.cz.
Odpověď: Ne, příspěvky od zaměstnavatele se do nároku na snížení daňového základu nezapočítávají.
Odpověď:
Číslo účtu pro daňový doplatek je stejné jako pro klasický měsíční příspěvek:
- Doplňkové penzijní spoření (smlouvy uzavřené od roku 2013) – 840111280 / 2700
- Penzijní připojištění (smlouvy uzavřené do 31. 12. 2012) – 7142110004 / 2700
K platbě nezapomeňte doplnit také následující údaje:
- Variabilní symbol: rodné číslo
- Specifický symbol: číslo smlouvy
Nejčastější otázky k daňovému potvrzení
Odpověď: Daňové potvrzení obdržíte v případě splnění nároku v průběhu ledna.
Odpověď: Na základní obrazovce Můj přehled – sekce Moje zprávy (vlevo dole).
Odpověď: V případě splnění nároku vám bude daňové potvrzení vystaveno na Klientský portál nebo zasláno na vaši adresu.
Odpověď: Daňové potvrzení nezasíláme prostřednictvím e-mailu, ale je vystaveno v Klientském portálu kde ho máte kdykoli k dispozici.
Odpověď: Potvrzení o výši zaplacených příspěvků můžete přiložit přímo ke svému daňovému přiznání nebo předat vaší mzdové účetní.
S Klientským portálem si své penzijko spravujete jednoduše, rychle a online
Díky Klientskému portálu máte kdykoli a odkudkoli přehled o vašem penzijním spoření.
Můžete v něm sledovat stav svého účtu a platby, měnit nastavení spoření a služeb, včetně aktivace Daňového servisu. Nebo si jednoduše a rychle stáhnout výpis a další důležité dokumenty.
Daňové potvrzení vám na Klientský portál v případě nároku uložíme a budete tak mít všechny důležité dokumenty pohromadě. Jak se poprvé přihlásit do Klientského portálu, nebo jak na zapomenuté heslo vám poradíme v našem videu.
Dalším způsobem, jak můžete s penzijkem získat ještě více, je navýšení vašeho měsíčního příspěvku. S vyšším příspěvkem dosáhnete na vyšší státní podporu. Peníze na penzijku se vám navíc průběžně zhodnocují. Díky tomu si budete moci v důchodu ještě více užívat. Pokud si spoříte alespoň 5 700 měsíčně, vedle nejvyšší státní podpory si automaticky zajistíte i nejvyšší daňovou úsporu. Více se o navýšení příspěvku dočtete zde. |